Vyhlásenie akademickej iniciatívy: Spoločne za dobrý život našich detí
Pedagógovia, akademici, odborníci a metodici výučby v ťažiskových výchovných predmetoch na slovenských školách 8. marca 2021 podpísali spoločné vyhlásenie. Vyhlásenie akademickej iniciatívy na podporu výchovy k dobrým vzťahom a hodnotám:
My, podpísaní pedagógovia, akademici, odborníci a metodici výučby ťažiskových výchovných
predmetov na slovenských školách, si v každodennej školskej a edukačnej realite všímame potrebu a dopyt našich žiakov a študentov, ale aj ich rodičov a zodpovedných učiteľov, po takých pedagogických prístupoch,
- ktoré im poskytujú vnímavú duševnú, sociálno-kultúrnu a duchovnú oporu,
- ktoré im pomáhajú zorientovať sa v súčasnom pluralitnom a diskutujúcom svete,
- ktoré dokážu dešifrovať riziká duševnej a morálnej úzkosti, stresu, depresie a rezignácie
a prispievajú k ich prevencii,
- ktoré ich začleňujú do spoľahlivých sociálnych a kultúrnych vzťahov a umožňujú im aktívne
sa spolupodieľať na utváraní komunít,
- ktoré im sprostredkujú kultivovanie vlastného presvedčenia, na pozadí overených
civilizačných rámcov, bez uchyľovania sa k extrémistickým, radikalistickým a asociálnym
postojom,
- ktoré významne prispievajú k formovaniu ich osobností, budovaniu ich charakterov,
rozvíjaniu ich zmyslu pre prosociálne vzťahy a k preberaniu zodpovednosti za spoločný
budúci život.
Situácia žiakov, sprostredkovaná početnými aktuálnymi výskumami, ale aj praktickými
skúsenosťami z našich škôl počas dištančného vzdelávania, nám poukazujú na zjavnú potrebu zdôrazniť, skvalitniť a posilniť ľudsko-hodnotový pilier v edukačnom systéme slovenských škôl. Táto potreba tu bola vždy, no mimoriadne sa zvýraznila práve v situácii pandemickej krízy, ktorá uzavrela žiakov do pseudosociálneho sveta, pred obrazovky počítačov a mobilov. Pritom sme presvedčení, že sa ešte nástojčivejšie bude ukazovať v čase sociálnej a mravnej rekonvalescencie, po ktorej všetci túžime.
S úmyslom prispieť k dobru detí, rodín a celej spoločnosti a opierajúc sa o našu odbornú skúsenosť poukazujeme na to, že prvky charakterového vzdelávania, osobnostnej kultivácie a morálnohodnotovej výchovy, ktoré môžu byť prítomné v rôznych predmetoch a medzipredmetových vzťahoch, nachádzajú svoje koncepčné ťažisko v predmetoch etická a náboženská výchova, združených v tzv. vzdelávacej oblasti človek a hodnoty. Práve dnes je mimoriadne potrebné zamerať pozornosť na kvalitnú výučbu týchto školských predmetov a posilniť ich postavenie vo výchovnovzdelávacej praxi slovenských škôl. Vyhlasujeme to s vedomím vzájomnej komplementarity, spolupráce a podpory oboch predmetov, náboženskej a etickej výchovy. Preto sa uvážene, vo vzájomnej zhode a s ohľadom na dobro žiakov a študentov so žiadosťou OBRACIAME
- na štátnych a verejných predstaviteľov školských a vzdelávacích politík na Slovensku, aby
pri pokusoch o reformovanie systému výchovy a vzdelávania bola problematika mravnej
a hodnotovej výchovy jednou z ústredných tém a aby nepodľahli prípadným tlakom na jej
marginalizáciu,
- na reprezentantov ministerstva školstva a štátnych rezortných organizácií, aby zachovali
a zvýraznili miesto vzdelávacej oblasti človek a hodnoty a príslušných predmetov etická
výchova a náboženská výchova,
- na zodpovedných predstaviteľov štátu a cirkví, aby svojou autoritou podporili praktickú
spoluprácu a vzájomné obsahové a didaktické prelínanie etickej a náboženskej výchovy,
mimo akýchkoľvek antagonizmov,
- na riaditeľov a vedúcich pracovníkov škôl, aby pri budovaní kultúry vlastnej školy mali
na zreteli záujem koncepčne podporovať rozvoj dobrých, prosociálnych, podnetných,
slobodných a zodpovedných vzťahov medzi: zamestnancami navzájom; zamestnancami
a žiakmi; žiakmi navzájom; zamestnancami, žiakmi a rodičmi,
- na riaditeľov a vedúcich pracovníkov škôl, aby vo vzdelávacích programoch svojich
inštitúcií vytvorili adekvátny priestor na kvalitnú realizáciu etickej a náboženskej výchovy
a na pestovanie reálnej medzipredmetovej spolupráce v oblasti rozvíjania charakteru
žiakov,
- na učiteľov všetkých predmetov, aby pri vyučovaní vlastných odborných disciplín
integrovali prvky morálnej výchovy a aby aj s týmto zámerom pestovali medzipredmetové
vzťahy,
- na učiteľov etickej a náboženskej výchovy, aby aktívne kultivovali vzájomný dialóg,
praktickú spoluprácu a aby pri výučbe postupovali vo vzájomnej koordinácii,
- na učiteľov etickej a náboženskej výchovy, aby využívali všetky možnosti skvalitnenia
svojej práce prostredníctvom ďalšieho vzdelávania a výmenou skúseností na stretnutiach
učiteľov daných predmetov,
- na učiteľov etickej a náboženskej výchovy, aby ponúkali svoju expertnosť v oblasti
charakterovej a hodnotovej výchovy pri vytváraní pozitívnej dialogickej atmosféry školy
a pri budovaní jej kultúry,
- na vysokoškolských pedagógov, ktorí pripravujú budúcich učiteľov a vychovávateľov, aby
svojim študentom vštepovali zásadu spojitosti vzdelávania a výchovy, integrálneho
rozvíjania všetkých ľudských dimenzií, bez redukovania na len niektoré z nich,
- na rodičov detí, aby v snahe o ich dobrú výchovu spolupracovali s hodnotnými ponukami
školy v oblasti starostlivosti o morálny charakter žiakov a aby v tomto duchu aktívne
oslovovali predstaviteľov školy pri nastavovaní výchovno-vzdelávacích koncepcií.
Vyhlásenie dávame s uistením o tom, že sme pripravení ďalej niesť vlastný diel zodpovednosti za toto úsilie.
V Trnave 8. marca 2021
doc. PhDr. Andrej Rajský, PhD. – PdF TU v Trnave, garant študijného programu ETV, teoretik ETV, autor publikácií k ETV
doc. ThDr. Tibor Reimer, PhD. – RKCMBF UK BA, teoretik a didaktik NBV, predseda ústrednej
predmetovej komisie pre NBV pri ŠPÚ, autor publikácií k NBV
Mgr. Ivan Podmanický, PhD. – PdF TU v Trnave, senior metodik ETV, predseda ústrednej
predmetovej komisie pre ETV pri ŠPÚ, autor publikácií k ETV
doc. Ján Kaliský, PhD. – PF UMB v Banskej Bystrici, garant študijného programu ETV, teoretik
a autor publikácií pre ETV, člen ústrednej predmetovej komisie pre ETV pri ŠPÚ
doc. Mgr. Andrea Blaščíková, PhD. – FF UKF v Nitre, garantka študijného podprogramu NBV,
teoretička NBV, autorka publikácií k NBV
doc. PaedDr. Igor Lomnický, PhD. – FF UKF v Nitre, garant študijného podprogramu ETV, metodik ETV, člen ústrednej predmetovej komisie pre ETV pri ŠPÚ
prof. PhDr. ThLic. Juraj Dolinský SJ, PhD. – TF TU v Trnave, garant študijného programu NBV
doc. PhDr. Emília Fulková, CSc. – RKCMBF UK BA, teoretička všeobecnej didaktiky, autorka
publikácií k NBV
Mgr. Roman Vitko, PhD. – riaditeľ Katolíckeho pedagogického a katechetického centra
doc. Mgr. Martin Brestovanský, PhD. – PdF TU v Trnave, metodik ETV, autor publikácií k ETV
Mgr. Anna Sádovská, PhD. – PdF TU v Trnave, metodička ETV, autorka publikácií k ETV
Mgr. Marek Wiesenganger, PhD. – PdF TU v Trnave, teoretik ETV, autor publikácií k ETV