Bakalárske štúdium
Profil absolventa učiteľstva náboženskej výchovy (v kombinácii), bakalársky stupeň
Profil absolventa bakalárskeho študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy (prvý stupeň) zahŕňa vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré sú definované v opise študijného odboru 38. učiteľstvo a pedagogické vedy, ako aj vedomosti a zručnosti, ktoré sa vzťahujú k jadru študijného odboru 37. teológia (katolícka).
Absolvent rozumie základným termínom a súvislostiam kresťanského učenia. Má poznatky z filozofie, etiky a teológie a je schopný používať ich so zreteľom k pedagogickému zameraniu svojho odboru. Má základnú orientáciu v pedagogickej a psychologickej problematike, a to v rozsahu, ktorý je nevyhnutný pre vykonávanie činnosti pedagogického asistenta. Má skúsenosti s inštitucionalizovaným vzdelávaním a je schopný sa do neho zapojiť. Absolvent je osobnostne pripravený na prácu v školskom prostredí i mimo neho. Úspešné ukončenie bakalárskeho stupňa oprávňuje absolventa pokračovať v magisterskom stupni štúdia. Ako absolvent bakalárskeho stupňa štúdia je spôsobilý vykonávať prácu pedagogického asistenta v súlade s MŠVVaŠ SR č. 1/2020 Z. z., príloha č. 6.
Teoretické vedomosti
- pozná dejiny kresťanského myslenia a kultúry a dokáže zhodnotiť a kriticky posúdiť význam kresťanstva pre európsku kultúru,
- dokáže opísať a reflektovať dejinné premeny teórií kresťanského vzdelávania so zreteľom k všeobecným ľudským dejinám; pozná základných mysliteľov a šíriteľov idey kresťanskej vzdelanosti v dejinách,
- orientuje sa v súčasných teóriách o výchove ako obrate k dobru, pravde a kráse a spoznáva paletu pedagogických metód (ciest), ktoré môže uplatniť vo výučbe so zreteľom k cieľom a účastníkom náboženského vzdelávania,
- má znalosti o obsahu jednotlivých kníh Biblie, rozumie historickému procesu vzniku starozákonných a novozákonných biblických kníh a dokáže opísať spôsob výberu kanonických kníh prvotnou Cirkvou,
- rozumie motívom slobodnej voľby a rozlišuje medzi konceptom slobody ako svojvôle a slobody ako osobnej zodpovednosti,
- je si vedomý významu svedomia v otázke axiologizácie osoby žiaka a pozná metódy rozvoja svedomia,
- orientuje sa v základných pojmoch systematickej teológie.
Praktické schopnosti a zručnosti
- dokáže sformulovať problém a popísať jeho príčiny, identifikuje a rozlišuje rôzne spôsoby poznávania,
- dokáže implementovať princípy kritického myslenia do vzdelávacieho procesu a formulovať vlastné argumenty v prospech pravdy,
- kladie, systematicky reflektuje a prehlbuje veľké ľudské otázky (otázka šťastia, priateľstva, lásky, strachu, utrpenia, smrti apod.),
- prepája rozumové hľadanie a kresťanskú vieru pri reflexii existenciálnych otázok žiakov,
- číta a interpretuje biblické texty za pomoci vybraných metód biblickej analýzy a biblický jazyk obrazov, symbolov a gest vie odlíšiť od jazyka faktov a noriem,
- aplikuje poznatky systematickej teológie do kontextu náboženskej výchovy,
- zohľadňuje vývinové danosti žiaka, ako aj jeho špecifické potreby,
- vyhľadáva a spracováva relevantné informačné zdroje,
- dokáže samostatne pracovať s odbornou literatúrou a rozličnými informačnými zdrojmi,
- využíva digitálne technológie, má skúsenosť s online vyučovaním.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
- vie bezprostredne spolupracovať s učiteľom v triede a s pedagogickými zamestnancami školy,
- dokáže uľahčiť adaptáciu žiaka na prostredie školy a uľahčuje prekonávanie bariér, ktoré plynú z jeho prípadného sociálneho znevýhodnenia,
- spoluorganizuje činnosti žiaka počas výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s pokynmi učiteľa,
- je schopný vykonávať pedagogický dozor počas neprítomnosti učiteľa a prestojov vo výchovno-vzdelávacom procese,
- zvláda odprevádzanie žiakov, doprovod žiakov do ZŠ a zo ZŠ,
- aktívne spolupracuje pri príprave učebných pomôcok na záujmovú činnosť,
- komunikuje s rodičmi (zákonnými zástupcami) žiaka o procese výchovy a vzdelávania.
Uplatnenie absolventa
- Absolvent bakalárskeho študijného programu je spôsobilý vo väzbe na absolvovaný pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ uplatniť sa v školstve a ďalších výchovno-vzdelávacích inštitúciách napr. v pozícii pedagogického asistenta alebo v pozícii vychovávateľ.
- Bakalárske štúdium je zároveň prípravou pre nadväzujúci magisterský stupeň a pre získanie kvalifikácie na vykonávanie profesie učiteľa na základnej a strednej škole.
- Okrem toho sa absolventi môžu uplatniť aj v pozíciách animátorov, farských asistentov, v centrách voľného času, katechetických centrách a inštitúciách, ktoré sa venujú výchove a vzdelávaniu detí a mládeže.