Magisterské štúdium
Profil absolventa učiteľstva náboženskej výchovy (v kombinácii), magisterský stupeň
Profil absolventa magisterského študijného programu učiteľstvo náboženskej výchovy zahŕňa vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré sú definované v opise študijného odboru 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy, a vedomosti a zručnosti jadra odboru 37. teológia (katolícka). Zároveň reflektuje požiadavky Štátneho vzdelávacieho programu pre predmet náboženská výchova (ISCED 2 a ISCED 3).
Absolvent magisterského študijného programu komplexne a v adekvátnom rozsahu ovláda teoretické poznatky z vybraných teologických disciplín, ktoré tvoria obsah kurikula náboženskej výchovy. Ovláda teóriu didaktiky náboženskej výchovy, ktorú dokáže aplikovať do školského vyučovania. Má skúsenosti z pedagogickej praxe a disponuje nevyhnutnými zručnosťami, ktoré sú potrebné pri vyučovaní náboženskej výchovy. Absolvent magisterského študijného programu učiteľstva náboženskej výchovy má vzdelanie požadované na vyučovanie predmetu náboženská výchova a náboženstvo v základných školách a stredných školách. Má tiež osobnostné predpoklady pre udelenie cirkevného schválenia, ktoré je nevyhnutné pre pôsobenie na pozícii učiteľa náboženskej výchovy.
Teoretické vedomosti
- pozná obsah kurikula náboženskej výchovy a identifikuje jednotlivé vzdelávacie celky v rámci učebných osnov,
- pozná rôznorodé metódy náboženskej výchovy, medzi ktorými vie voliť v závislosti od preberaného učiva a podmienok žiakov,
- rozumie obsahu záväzných dokumentov, ktoré vymedzujú postavenie i úlohu náboženskej výchovy a učiteľa náboženskej výchovy v Slovenskej republike, a dokáže implementovať tieto poznatky do didaktických rozhodnutí vo výkone študovanej profesie,
- ovláda základné kategórie, termíny a definície didaktiky náboženskej výchovy,
- osvojil si kritický a diferencovaný prístup k vymedzeniu vzťahu medzi vyučovaním náboženskej výchovy a katechézou a dokáže vysvetliť odborné požiadavky vo vzťahu k aplikácii tohto vzťahu do vyučovania náboženskej výchovy,
- rozumie rozdielom medzi vzdelávaním orientovaným na získavanie kompetencií a výchovou zameranou na rast v cnosti a pozná predmetové kompetencie náboženskej výchovy,
- vníma, rozpoznáva a chápe pedagogický význam vzťahu medzi základným a inovatívnym prístupom k problematike didaktických princípov a didaktických členení vo vyučovaní náboženskej výchovy,
- interpretuje vybraných autorov v súčasnej dogmatickej teológii a aplikuje svoje poznanie do širšieho kontextu náboženskej výchovy,
- rozlišuje sociálnu dimenziu ľudského života, chápe a aktívne vyhľadáva cesty, ktoré prispievajú k sociálnej spravodlivosti pre všetkých a k rešpektu práv človeka,
- chápe a objavuje život, ktorý v sebe nesie tradícia (zakladateľské texty, náuka), robí ju súčasťou dnešného jazyka a hľadá jej význam pre dnešných žiakov.
Praktické schopnosti a zručnosti
- rozvíja u žiakov všetky kompetencie zadefinované v učebných osnovách,
- aplikuje vhodné didaktické metódy a postupy do prípravy a realizácie konkrétnych vyučovacích jednotiek,
- navrhnuté prípravy hodín prezentuje počas pedagogickej praxe pred žiakmi a svoje výstupy následne analyzuje s cvičným učiteľom a katedrovým didaktikom,
- vypracováva prípravy na vyučovaciu hodinu so zameraním na kľúčové a predmetové kompetencie žiakov,
- dokáže prispôsobiť výber obsahu, metód a cieľov schopnostiam a možnostiam žiakov,
- rozumie medzipredmetovým vzťahom a navrhuje interdisciplinárne vzdelávacie projekty,
- disponuje kompetenciami pre vytváranie pozitívneho komunikačného prostredia so žiakmi aj ostatnými zamestnancami školy a má konkrétnu skúsenosť s uplatňovaním získaných profesijných návykov,
- praktizuje a buduje dialóg, ktorý vedie k vzájomnému porozumeniu, k solidarite, k jednote a k tvorbe spoločných projektov.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
- je schopný nábožensky rozlišovať, a tak neupadnúť do zjednodušení, ktoré vedú k radikalizmu alebo fundamentalizmu,
- pri štúdiu náboženských otázok sa opiera o náboženské, filozofické a kultúrne patrimónium (zakladateľské texty, náuky), ktoré študuje vo svetle súčasných kontextových interpretácií,
- pozná Nitru z historicko-náboženského pohľadu a oceňuje jej kultúrne dedičstvo,
- vďaka doplňujúcim aktivitám a pestrému životu katedry má skúsenosť s organizovaním a realizáciou formálnych i neformálnych podujatí (besedy s hosťami, letné a zimné školy, konferencie, rôzne typy pastoračných aktivít),
- identifikuje svoje silné a slabé stránky, kriticky hodnotí svoje schopnosti, vníma perspektívu profesijného napredovania.
Uplatnenie absolventa
- Absolvent magisterského stupňa študijného programu náboženská výchova získava plnú pedagogickú spôsobilosť pre vyučovanie predmetu náboženská výchova na nižšom a vyššom stupni sekundárneho vzdelávania.
- Absolvent sa uplatňuje v sektore regulovaných povolaní podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov ako aj vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 1/2020 o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
- Okrem toho je spôsobilý pracovať v cirkevných a štátnych centrách voľného času či iných inštitúciách zabezpečujúcich voľnočasové aktivity, kde sa vyžaduje pedagogická spôsobilosť.
- Kvalifikácia mu ďalej umožňuje uchádzať sa o miesto i v inštitúciách, ktoré sú v kompetencii Diecézneho katechetického úradu, ako farský asistent/katechéta.